mandag 9. juni 2008

Drivstoffpriser

Bilde: Diesel 14 kr/literen på Shell i Treungen.

Bensin- og dieselprisen er et hett tema om dagen og noe de fleste er opptatt av. Da jeg var i Treungen i helga måtte jeg bare ta bilde av dieselpumpa på Shell. Første bensinstasjon jeg har sett som har gått opp til 14 kr literen. ikke rart folk blir frustrerte med slik en oppgang... I USA ble det oppstyr da prisen steig til 5 kr....(!) Ryktene sier at prisene i Norge skal stige til svimlende 17 kr i nærmeste framtid. Tjuer'n er like rundt hjørnet!
Egentlig er dette et tema jeg personlig rammes veldig lite av, men folk rundt meg, de med bil, det er selvsagt de det går ut over. Personlig synes jeg det er uhørt at det skal være så dyrt å kjøre bil, hvertfall dieselbil, når de skulle være de bilene som forurenset minst osv. Dieselbilen hadde en billigere dristoffpris, men også en dyrere avgiftspris så på den måten gikk vel utiftene opp i opp. Mange dieselbilførere føler seg lurt av staten, og jeg skjønner dem godt! Man betaler nesten avgifter på på avgiftene nå til dags!
Jeg som kommer fra lille Tørdal hvor bussen går 1 gang om dagen, 2 hvis man er heldig, har alltid vært avhengig av bil, hvertfall da jeg bodde der oppe fast. Ikke er de villige til å sette inn flere busser og allikavel vil de vi skal bruke bilene mindre. Skal alle flytte til byen da eller? Da får de ikke oppfylt ønsket sitt om at det skal bo folk i bygdene lenger heller. Tror det er noen som bør tenke seg om et par runder, og virkelig se hva de er med på å gjøre med landet!
Nå når jeg har flytta til byen er jeg avhengig av bussen. Bussen går også på slikt drivstoff, og det sies at de må høyne billettprisen på grunn av prisstigningen på drivstoff. Vil ikke staten av vi skal bruke kollektivtrafikken? Da nytter det ikke å gjøre det dyrere å ta bussen, t-banen og trikken! Hva er det egentlig politikerne tenker med, mon tro? Jeg er ikke særlig politisk aktiv av meg, skulle gjerne vært det, men...
Også har vi alle disse bommene rundt om kring i landet, der pengene som kommer inn visstnok skal brukes til bedring av veiene og utbedring av kollektivtrafikken. Trodde veiavgifta var til å fikse veiene jeg... og hvorfor skal bilistene betale for utbedring av kollektivtrafikken?

Norge i et nøtteskall....godt jeg ikke skal bo her!

Ingen kommentarer: